Montovna nebo zdravě diverzifikovaná ekonomika?

Dlouhá léta má Česko v Evropě pověst montovny. Země, kde se vyrábí součástky a díly převážně pro automobily, ale málo tu vznikají nové nápady a technologie. Je ale stále ještě pravda? Brzdí nedostatek lidí další růst? Jaké jsou nejžádanější profese a jak zde rostou mzdy?

Automobilový průmysl v číslech

Tuzemský automobilový průmysl reprezentuje 26 % průmyslové výroby a 23 % exportu ČR. Jednou třetinou se podílí na investicích do výzkumu a vývoje. I když se nejvíce mluví o výrobě osobních automobilů, je ČR stále jedničkou ve výrobě autobusů na jednoho obyvatele, dvojkou pak v produkci osobních aut. V absolutních číslech je v objemu produkce 5. největší v Evropě a 15. na světě. Je tedy náš průmysl na tomto oboru závislý? Podle údajů Svazu průmyslu a obchodu je česká ekonomika 6. nejdiverzifikovanější na světě. Údaje Svazu popírají i další mýtus, tedy nahlížení na ČR jako montovnu Evropy - podíl HiTech průmyslu je podle nich 13 %, což je dvakrát více než v Německu.

Které profese chybějí nejvíce?

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz jsou v současné době nejžádanějšími profesemi automechanik, kontrolor kvality a konstruktér, i když obecně nejvíce nabídek je na pozice dělník a operátor ve výrobě. Co do počtu míst byla nabídka největší na přelomu let 2015 a 2016, v současnosti se ale nedaří volná místa obsazovat. Počet reakcí je aktuálně 5x nižší než tomu bylo v roce 2011, kdy dosáhl v tomto oboru rekordní výše – v prvním pololetí roku 2011 přišlo na nabídku v průměru 19,4 reakce, aktuálně je to 3,8.  Nejvíce zájemců se ozývá na místa kontrolora kvality, technika údržby nebo autoklempíře.

Platy vyšší než jinde ve výrobě

Průměrná mzda v autoprůmyslu je téměř o třetinu (o 28 %) nad celorepublikovým průměrem v ČR. Podle údajů Portálu Platy.cz se mzda v oboru zvýšila oproti roku 2010 o více než polovinu (56 %), v porovnání s rokem 2015 pak o pětinu (22 %). Průměrná celková hrubá mzda (tedy včetně bonusových složek) v oboru je tak aktuálně 35 180 Kč. V jednotlivých krajích se poměrně liší, pohybuje se od 30 300 Kč v Karlovarském kraji po více než 37 000 Kč v krajích Středočeském, Libereckém, Plzeňském a Vysočina.

Na základě vyjádření představitelů našich největších firem je možné říci, že automobilový průmysl je na vrcholu, stále těží z rostoucí poptávky, ale naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace. Automobilkám se kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál, což je nutí investovat do většího využití robotů a automatizace. „Robotizace a automatizace pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem, ale posunuje firmy k těm nejprogresivnějším v oboru. Problém vysoké míry zaměstnanosti, automatizace a robotizace a jejich reálné perspektivy v českých firmách budou tématy, o nichž se bude diskutovat na odborném veletrhu HR days, který proběhne 23. a 24. října v Praze,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.