Jaký zájem mají zákazníci o účtenkovou loterii v zahraničí?

Účtenková loterie má svého provozovatele. Jak ji Češi přijmou a jak se jí daří na nám podobných trzích? Storyous zanalyzoval situaci na Slovensku, v Polsku a v Chorvatsku. Z ní vyplývá, že účtenková loterie nemůže dlouhodobě fungovat pro všechny skupiny zákazníků. A pokud bude český trh kopírovat slovenský model, dá se očekávat, že do soutěže v dlouhodobém hledisku bude registrováno jen kolem 5 milionů účtenek – tedy jen nepatrný zlomek z těch, které jsou vydány. Dnes si účtenku bere zhruba každý šestý zákazník a podle Storyous to může loterie změnit jen nárazově.  

Podle Petra Filipce, provozního ředitele Storyous, bude záležet především na jednoduchosti registrace účtenky do soutěže: „Pokud mám vycházet ze zkušeností ze světa, nikde dlouhodobě zájem zákazníků nevydržel. Záležet však bude především na jednoduchosti, s jakou bude možné se přihlásit o případnou cenu a pak pochopitelně jaká cena to bude. Nadále však nevěřím, že se dlouhodobě podaří zájem o účtenky zvýšit.” Za dobré rozhodnutí naopak Storyous považuje skutečnost, že od jednoho obchodníka bude možné registrovat jen jednu účtenku denně.
 
Jak fungují loterie jinde v Evropě?
 
Slovensko: Na Slovensku byla spuštěna v roce 2013, za první dva dny po spuštění v ní byl zaregistrován takřka jeden milion účtenek. Minimální částka byla omezena na jedno euro (aby se zamezilo zbytečným "rohlíkovým" dokladům), doklady se registrují pomocí webu nebo SMS. Do loterie, kterou provozuje soukromý subjekt, se postupně zapojili i velcí retailoví partneři (jako třeba TESCO). Dnes po třech letech loterie stále funguje, zájem však opadl - měsíčně je registrováno asi 2,5 milionu účtenek a počet hráčů se snížil na okruh těch pravidelných.
 
Polsko: Zde startovala v říjnu roku 2015. Minimální suma pro hru je v přepočtu něco málo přes 60 korun. Účtenky je možné registrovat pouze na webu, pravidelně se hraje především o auto nebo elektroniku (zejména tablety). Loterii provozuje Ministerstvo financí. Doposud bylo zaregistrováno necelých 150 milionů paragonů, aktuálně necelých 5 milionů paragonů měsíčně. Obecně se má za to, že loterie neplní svůj účel. Oficiálně byla "prodloužena o půl roku" oproti původnímu plánu, což znamená, že asi bude ukončena v letošním roce. Loterii neprospěl ani skandál, kdy hlavní cenu vyhráli příbuzní vicepremiéra strany, která ovládá i provozovatele - tedy Ministerstvo financí.
 
Chorvatsko: V Chorvatsku zase měla loterie „Za nagradnu igru - A kde je účet?“ posloužit především pro výběr daní v turistické sezoně - každoročně je zde komunikace cílená také na turisty včetně Čechů. V roce 2015 byla dokonce uzpůsobena přímo pro Čechy - pokud zaregistrují 20 účtenek ze svého pobytu, mohou vyhrát až 50 000 Kč. Právě cílení na konkrétní skupiny zákazníků z ní dovoluje dělat poměrně efektivní nástroj.
Národní loterie pokračuje i letos, hlavní cenou je momentálně vůz Audi A4. Ve velkém se do ní zapojují i komerční značky, které dávají vlastní ceny do soutěže.

Jak to bude v České republice:

Ročně budou výhercům účtenkové loterie rozděleny peněžité i věcné výhry ve výši 65 milionů korun. Počet výher se bude pohybovat okolo 25 tisíc měsíčně. Losování bude probíhat každý měsíc, a to z účtenek vydaných za předem stanovené období. Zákazník může do účtenkové loterie registrovat v jeden den pouze od konkrétního obchodníka jen jednu účtenku.