Televize už v souladu s chystaným zákonem začaly ztišovat reklamu

TV Nova a FTV Prima od nového roku vysílají méně hlasité reklamy. Novela zákona, která hlasitost reklam reguluje, přitom nabude účinnosti až v červnu. Vyhláška, která specifikuje technické detaily vysílání, je v procesu legislativní přípravy, řekla ČTK předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Kateřina Kalistová.

"Ukazuje se, že zákonná regulace nebyla nutná. Zpracovatelé reklamních spotů zaujali vstřícný postoj a vyrábějí již nyní zvukový mix reklamních spotů podle doporučení EBU (Evropské vysílací unie) R128," řekl ČTK externí dodavatel PR oddělení pro FTV Prima Filip Budák. 

Plánované změně se už přizpůsobila také Nova. Komerční TV jednička vydala soubor technických podmínek platných od letošního ledna, které zadavatelům určují přesná pravidla pro dodávání reklamních spotů v souladu s novou hlasitostní normou. "Tyto podmínky aplikujeme také na pořady, které od 1. ledna 2013 vyrábíme. U ostatních pořadů se úprava hlasitosti provádí automaticky pomocí audioprocesoru," řekla ČTK mluvčí TV Nova Marie Fianová. 
    
Novela zákona o provozování televizního vysílání, kterou loni v listopadu podepsal prezident Václav Klaus, se dotýká jen komerčních TV stanic. Česká televize už hlasitější reklamu ze svého vysílání odstranila loni v březnu, kdy zároveň sladila hlasitost jednotlivých kanálů. Hladinu hlasitosti vysílání reklamy, teleshoppingu a označení sponzora podle novely stanovuje vyhláška, kterou připravuje RRTV. 
    
Vyhláška je podle Kalistové nyní předložena do mezirezortního připomínkového řízení. Po vypořádání eventuálních připomínek pak RRTV předloží definitivní materiál do vlády. "V ideálním případě by tak vyhláška mohla být publikována ve Sbírce zákonů již v dubnu," řekla ČTK Kalistová s tím, že nabytí účinnosti se předpokládá k 1. červnu 2013. Ke stejnému datu začne platit také samotná novela zákona. 
    
Stejné změně se musely loni podřídit také televize v USA, kde v prosinci začal platit zákon o úpravě hlasitosti reklam. Američané si na příliš "uřvané" reklamy stěžovali prakticky od začátku televizního vysílání v zemi. Podle nových pravidel nesmí hlasitost reklam překročit úroveň ostatního vysílání o více než dva decibely. 
 
zdroj: ČTK