Vyrobit pivo je umění a je umění ho prodat

Severní Čechy| Konec roku bývá obdobím, kdy hodnotíme prakticky všechno, ale především své osobní a pracovní cíle. Firmy uzavírají jedno období a chystají se vkročit do období nového. Mezi ty úspěšné určitě patří nápojová skupina Drinks Union. S předsedou představenstva RNDr. Milanem Haganem jsme měli možnost krátce pohovořit.



Určitě by se našlo hodně lidí, kteří by si v tak významné funkci představovali člověka, jenž pivem doslova žije. Vy ale odborníkem v pivovarnictví nejste…

  „Je to tak. Vystudoval jsem matematicko-fyzikální fakultu a po roce 1989 jsem pracoval jako manažer v ČKD Praha. V roce 1993 jsem se stal dokonce nejmladším ředitelem v historii této firmy, na což jsem dodnes velmi hrdý. Když jsem vstoupil do Drinks Unionu a poznal lidi ve firmě, začal jsem se učit, co je kolem piva jako produktu důležité, jak by se jeho atributová složka dala využít při prodeji a jaké benefity přinést spotřebitelům prostřednictvím marketingu. “

Jak jde tedy nyní dohromady Hagan a pivo?

„Musím se přiznat, že jsem se naučil pít pivo až ve druhém ročníku vysoké školy a ani potom jsem si ho nijak zvlášť neoblíbil. Teprve v Drinks Union jsem se ho naučil pít pravidelně, a to ne proto, že bych ho degustoval, ale protože jsem poznal jeho skutečně příznivé vlastnosti pro organismus. Vypiji jen několik třetinek týdně a zvláště po večeři na mne působí jako relaxační nápoj. Na druhé straně se pohybuji mezi lidmi, kteří pivu rozumějí, při jeho pití rozvíjejí diskuse a považují ho tudíž za společenský nápoj.“

 Naplňují vás výsledky vaší práce?

  „Naše skupina se dynamicky rozvíjí. Postavení, kterého jsme chtěli dosáhnout v roce 2005, jsme dosáhli už o dva roky dříve. Já jsem člověk, který když dosáhne určitého cíle, chce jít dál a výš. Naše skupina však narazila na problém kapacity. V posledních dvou letech řešíme otázku jak dál. Zápolili jsme s tím, zda při řešení dát přednost extenzivnímu rozvoji, kde se šetří investiční zdroje, nebo intenzivnímu při současné konsolidaci výrobních kapacit s daleko větším tlakem na odbyt. Jde přitom o hodnocení rizika, o tom, jací hráči působí na trhu. Je to i pro mne dost poučné, protože jsem v minulosti nic podobného neřešil.“

Drinks Union patří do sedmičky největších českých výrobců piva a je největším soukromým výrobcem piva výhradně v českých rukou. Málo kdo však ví, že firma je také významným exportérem…

„Zhruba čtvrtina naší produkce jde na export, z toho zhruba 80 procent putuje do Německa, kde jsme významným exportním hráčem. Významným odběratelem je také Švédsko. Důležitým hráčem jsme rovněž na ruském trhu. V loňském roce jsme začali vyvážet také do rovníkového Beninu či do Izraele. A jistě nejde o poslední zajímavé exportní trhy. 

Na závěr něco z jiného soudku. Jméno Hagan není v Česku zase tolik obvyklé. Víte z čeho vzniklo?

 „Když se podíváte na internet, tak tam najdete spoustu stejných či podobných jmen, ale jeho původ je zřejmě z Dánska, a proto si myslím, že do Čech bylo zaneseno v době třicetileté války. Naše rodina pochází ze Semilska a ač nyní bydlím v Praze, často jezdíme na chalupu k Jilemnici. Tamní podhůří s členitým terénem má pro mne stále obrovské kouzlo, a to za každého ročního období. Snad proto se mi líbí Krušné hory a České středohoří.“