Petici proti parkovišti na Malostranském nám. podepsalo 5000 lidí

Lidé z okolí pražského Malostranského náměstí požadují, aby bylo z jeho spodní části odstraněno parkoviště. Petici za vypovězení nájemce parkoviště a vypsání veřejné soutěže o budoucnosti náměstí podepsalo téměř 5000 lidí. ČTK to za organizátory řekla Kateřina Jasques. Petici dnes v rámci akce Zažít město jinak předala zástupcům Prahy 1.

"Dali byste si do vzácné barokní truhly brambory? A co parkoviště aut na jednom z nejkrásnějších míst Prahy? Přejeme si, aby na Malostranském náměstí žili lidé," píší organizátoři v petici.
 
Na petiční archy se dnes podepsali i starosta první městské části Oldřich Lomecký (TOP 09) a Daniel Hodek (ČSSD). "Vaše petice nám pomůže, abychom byli v jednání s magistrátem silnější," řekl Lomecký s tím, že území není svěřené městské části, ale patří přímo pod magistrát. Konečné slovo o budoucnosti náměstí tak budou mít představitelé hlavního města.
 
Lomecký na setkání řekl, že radnice již nechala zpracovat dvě možné koncepce, jak by mohlo náměstí bez aut vypadat. Jedno počítá s umístěním kašny, druhé s pomníkem rakousko-uherského maršála a českého šlechtice Jana Josefa Václava Radeckého, který v minulosti na Malostranském náměstí stával. Po roce 1918 byla socha z politických důvodů nejprve zakryta a později uložena v Lapidáriu Národního muzea.
 
Starosta podle svých slov pro obnovení pomníku není, zásadně mu to ale nevadí. K tématu by se mohlo případně vypsat místní referendum, poznamenal.
 
Lomecký zároveň řekl, že je nutné vyřešit, kde by mohly automobily parkovat. Na náměstí své vozy často zanechávají návštěvníci Sněmovny, mezi nimi i vlivní lobbisté. Jedna z variant podle Lomeckého uvažuje o podzemním parkovišti. Takové řešení by se ale některým místním nelíbilo. Z náměstí by chtěli klidovou zónu. Podle Petra Burgra z petičního výboru by bylo nejlepší vypsat veřejnou soutěž, která by další budoucnost náměstí navrhla.
 
Lomecký dodal, že důležité je také na náměstí vyřešit tranzitní dopravu. Situace by se podle něj mohla zklidnit po konci dubna 2014, kdy by měl být otevřen tunelový komplex Blanka. Praha by pak mohla přijmout novou dopravní koncepci.
 
zdroj: ČTK